torstai 13. elokuuta 2015

Mitä blogissa voisi olla/tehdä? - Youtubevideot

Tutkimusten mukaan nuoret katsovat nykyään enemmän Youtubevideoita kuin telkkaria. Usein suosituimmat Youtubevideot ovat huumoripätkiä, mutta Youtubesta löytyy myös paljon käyttökelpoista opetusmateriaalia, esim. tutoriaaleja erilaisten ohjelmien tai työkalujen käyttöön.

Yksinkertaisimmillaan videon voi kuvata joko opiskelijoiden puhelimilla tai tableteilla, joista videon on helppo siirtää esim. Youtubeen muokattavaksi. Toki myös tableteilla ja koneilla voi muokata videoita - aina muokkausta ei edes tarvita. Opetusta ajatellen opiskelijat voisi myös laittaa tekemään omia Youtubevideoita, joita he voisivat julkaista omalla Youtubekanavallaan (tai opettajan kanavalla). Alla on esimerkkejä, millaisia opetusvideot voisivat olla:

  • Työnhakuun liittyen oma videohakemus tai -cv: Esimerkki 1 ja Esimerkki 2 (Makkonen)
    • Joko animoinnin kautta tai kuvaamalla (ja halutessa editoimalla).
    • Vinkkivideoita editointiin: Youtube ja WeVideo
  • Kirjanpito: Maksusuorituksen vienti Excel-taulukkoon
  • Asiakirjat: Word
    • Esim. Screencast-o-matic-ohjelmalla voi nauhoittaa sitä, mitä ruudulla tekee.
    • Hyötynä tästä on se, että videolla voi paitsi osoittaa, että osaa tehdä vaadittavat jutut, video myös jää itselle ohjeeksi, kuinka asia tehtiinkään.
  • Vloggaus vaihtoehtoisena tapana palauttaa tehtäviä
    • Vloggaus eli videoblogin pitäminen on yleistynyt nuorten keskuudessa viime vuosina. Ehkä Vloggauksen voisi valjastaa tehtävien palautukseen; kaikki eivät osaa ilmaista itseään yhtä hyvin kirjoittamalla kuin puhumalla, jolloin osaamistaan voisikin osoittaa videolla, jossa kertoo, miten tehtävän tekee.
    • Tumen video siitä, kuinka hyvä vloggaus tehdään.
Miksi videoita kannattaa käyttää?
-Videoiden teko vaatii suunnittelua ja käsiteltävän asian prosessointia. Esim. kun opiskelijat laativat servetintaittelusta ohjevideoita, he joutuivat ensin opettelemaan servettimallin taittelun itse ja sen jälkeen he miettivät, miten asia olisi helpoin opettaa muille. Mitä kannattaa sanoa? Mitä kannattaa kuvata? Missä järjestyksessä?
-Videolle pystytään tallentamaan tilanne niin, että siihen voidaan myöhemmin palata. Esim. asiakaspalvelutilanteita ajatellen videot ovat mainio työkalu, koska ne näyttävät sen, miten näytellyssä tilanteessa kukin toimi, millaista oli kehonkieli tai puhe ylipäätään. 
-Videot ovat nykynuorten kieltä ja kokemusmaailmaa - tätä voimavaraa kannattaa hyödyntää!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti